Kuipers Recht en Raad is een eenmanszaak, gevestigd aan de Kamperfoeliestraat 25, 9713 RT te Groningen. De onderneming is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 56931050; BTW-nummer: NL001437279B9; Website: www
.kuipersuwjurist.nl ; E-mailadres: info@kuipersuwjurist.nl.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen:

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Klacht: iedere schriftelijke uiting van onvrede van of namens een cliënt jegens de jurist of onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen, betrekking hebbend op de totstandkoming of uitvoering van de dienstverlening, de kwaliteit daarvan of de hoogte van de in rekening gebrachte kosten, niet zijnde een klacht in de zin van paragraaf 4 van de Advocatenwet.

  • Klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht indient.

  • Klachtenfunctionaris: de aangewezen persoon binnen Kuipers Recht en Raad die belast is met de behandeling van klachten.

Artikel 2. Reikwijdte:

2.1 Deze klachtenregeling is van toepassing op iedere opdracht tot juridische dienstverlening tussen Kuipers Recht en Raad en de cliënt.

2.2 Kuipers Recht en Raad draagt zorg voor een zorgvuldige afhandeling van klachten conform deze regeling

Artikel 3. Doel van de regeling:

De klachtenregeling heeft de volgende doelen:

  • Het bieden van een duidelijke en effectieve procedure voor de afhandeling van klachten;

  • Het analyseren van klachten om structurele oorzaken te achterhalen;

  • Het versterken van de relatie met cliënten door correcte klachtbehandeling;

  • Het bevorderen van klantgerichte communicatie door medewerkers;

  • Het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening.

Artikel 4. Informatie voorafgaand aan dienstverlening:

4.1 Deze klachtenregeling is openbaar beschikbaar. Voor het aangaan van een opdracht wordt de cliënt geïnformeerd over het bestaan van deze regeling en de toepasselijkheid ervan.

4.2 In de opdrachtbevestiging wordt vermeld bij welke externe instantie een onopgeloste klacht kan worden voorgelegd voor bindend advies.

4.3 Niet-opgeloste klachten kunnen worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank.

Artikel 5. Interne klachtenprocedure:

5.1 Indien een cliënt met een klacht komt en deze niet tot tevredenheid kan worden opgelost met de behandelend jurist (mr. S. Kuipers), wordt de klacht doorverwezen naar een externe onpartijdige klachtenfunctionaris.

5.2 De klachtenfunctionaris stelt de betrokken jurist op de hoogte van de klacht en biedt beide partijen de gelegenheid hun standpunten toe te lichten.

5.3 De betrokken jurist probeert samen met de cliënt, al dan niet met bemiddeling van de klachtenfunctionaris, tot een oplossing te komen.

5.4 Binnen vier weken na ontvangst van de klacht wordt deze afgehandeld. Indien dit niet lukt, wordt de klager geïnformeerd met opgave van redenen en een aangepaste termijn.

5.5 De uitkomst van de klachtbehandeling wordt schriftelijk meegedeeld, eventueel met aanbevelingen.

5.6 Bij een bevredigende oplossing ondertekenen klager, behandelend jurist en klachtenfunctionaris het oordeel over de gegrondheid van de klacht.

Artikel 6. Vertrouwelijkheid en kosteloze behandeling:

6.1 Alle betrokkenen bij de klachtbehandeling betrachten geheimhouding.

6.2 De behandeling van klachten is kosteloos voor de klager.

Artikel 7. Verantwoordelijkheden:

7.1 De klachtenfunctionaris ziet toe op tijdige en correcte afhandeling van klachten.

7.2 De betrokken jurist houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte van voortgang en oplossingsmogelijkheden.

7.3 De klachtenfunctionaris houdt de klager geïnformeerd over de voortgang.

7.4 Er wordt een klachtdossier bijgehouden

Artikel 8. Klachtregistratie:

8.1 Iedere klacht wordt geregistreerd met onderwerp en datum.

8.2 Indien van toepassing, wordt de klacht onder meerdere onderwerpen geclassificeerd.

8.3 Periodiek rapporteert de klachtenfunctionaris over de aard en afhandeling van klachten en geeft aanbevelingen ter verbetering.

8.4 Minimaal eenmaal per jaar worden de rapportages besproken binnen Kuipers Recht en Raad en gebruikt voor verbetering van de dienstverlening.


Klachtregeling